Om oss

I 1996 ble Eiker Turisttrafikk SA stiftet av Jens Slotfeldt, Terje Torgersen og Per Elde. De gikk til innkjøp av båten PR Bejaa Alfa (tidligere MS Sandhorn), som de i mai 1997 fikk flyttet fra Oslofjorden til Eikern. Her ble den registrert i Det Norske Skipsregister, samtidig som den fikk nytt navn MS Eikern. Båtens gudmor heter Unn Sissel Ek.

Den gang samarbeidet man med Fossesholm Herregård om bestillinger og booking av turer. Eidsfoss Kro og Fossesholm Herregård hjalp til med catering ombord.

Eiker Turisttrafikk samarbeidet også med Hof kommune og Øvre Eiker kommune og fikk anlagt brygger for anløp ved Sundhaugen og i Eidsfoss. Bryggen i Vestfossen ble anlagt av selskapet høsten 1997.


Kontaktpersoner

Jørn O. Kvilhaug

Daglig leder
+47 93 40 70 83

booking@mseikern.no

Hanne Lyngaas

Styreleder

Sikkerhet

Vi setter sikkerhet høyt. MS Eikern godkjennes og sertifiseres av Sjøfartsdirektoratet hvert år. Ombord har vi 65 redningsvester, pluss seks redningsvester for barn og to overlevningsdrakter. Det er to redningsflåter ombord som til sammen rommer 120 personer. Skipper og mannskap er sikkerhetsklarert og skipper er i godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

Spesifikasjoner MS Eikern:   
Lengde: 54 fot
Bredde: 15 fot
Tonnasje: 50 BRT
Byggeår: 1971
Antall passasjerer: 63

M/S Eikern

Båten ble levert i 1972 fra verftet Aa Båtbyggeri som ligger på Hyen i Gloppen kommune i fylket Sogn og Fjordane. Båten var en av Salten-båtene i Bodø og ble brukt som skyssbåt for skolebarn på Nordlandskysten i ca. 10 år. Den ble også brukt som legebåt mellom øyene der oppe. Siden har den også gått som cruisebåt på Nordlandskysten og i Oslofjorden, før den ble fraktet til Eikern.

Historie

Båttrafikken på Eikern og Fiskumvannet har lang tradisjon. Vannveien har vært viktig for transport av tømmer til treforedlingsindustrien. En gammel metode var å forsyne tømmerflåtene med seil. Jaltene med dekk, rigg og seil sørget for transport av jern, malm og gods mellom Vestfossen og Eidssfoss. De het «Aktiv», «Laksen», «Solid» og «Skonnerten».

Dampbåten «Ekern» ble satt i drift i 1861. Den hadde plass til 59 passasjerer, men ble mest brukt til frakt av gods. I de siste årene frem til 1914 gikk hjulbåten som lekter. I tre år fra 1877 ble det forsøkt med regelmessig persontrafikk med dampskipet «Hebe». Dampfartøyet «Cappelen» ble bygd i 1880 og ble brukt til tømmerfløting og persontrafikk.

Stadshauptmand Schwartz

I 1903 kom dampskipet «Stadshauptmand Schwartz» i regelmessig trafikk og var bindeleddet mellom Kongsbergbanen og Eidsfoss-Tønsbergbanen. Den hadde plass til 102 passasjerer, post og gods, var 60 fot lang og veide 46 tonn. I de siste årene inntil 1925 kom hovedinntekten fra tømmertransport. Dampbåten sank ved kaia i Eidsfoss i 1932, men ble hevet i 1995. I dag står «Stadshauptmand Schwartz» på kaia i Eidsfoss og skal etterhvert bli et museum.